fbpx

6 rzeczy, które musisz zrobić przed pikiem sprzedażowym

Udostępnij ten post

6 rzeczy, które musisz zrobić przed pikiem sprzedażowym

 

Żeby sprzedać jak najwięcej, utrzymać wysoki poziom obsługi i uniknąć problemów, musisz przygotować się przed nadchodzącymi pikami sprzedaży.

Dotyczy to nie tylko Black Week i Świąt, ale każdej okazji, która wpływa na wielkość sprzedaży w Twojej branży: walentynki, dzień nauczyciela, początek roku szkolnego, początek sezonu zimowego lub letniego itd.

 

1. Zadbaj o zdolność do pakowania i obsługi zamówień e-commerce

 

Duża ilość zamówień przyniesie więcej problemów niż korzyści, jeżeli nie będziesz w stanie ich odpowiednio obsłużyć. W krótkim terminie pojawią się zwroty, co nie tylko generuje koszty, ale też zabiera czas i utrudnia obsługę kolejnych zamówień. W długim terminie występuje ryzyko negatywnych opinii i utraty regularnych klientów.

Rozwiązanie

– Automatyzacja procesów. Im mniej robią ludzie, tym więcej czasu mają na inne zajęcia. Korzystaj z odpowiedniego WMS i ERP, który daje takie możliwości.

– Zatrudnienie sezonowych pracowników jest jakimś wyjściem, ale wiąże się z rekrutacją, szkoleniem i dodatkowymi stałymi kosztami, które wcale nie muszą zostać w pełni wykorzystane. Płacisz wynagrodzenie niezależnie od ilości wysyłanych paczek.

Fulfillment części asortymentu w gorącym okresie. MindPack oferuje obsługę nadwyżek zamówień. Nie musisz przenosić całego magazynu, a jedynie zamówić dodatkowy towar do nas i przekazywać nam jedynie część zamówień. Płać tylko za te przesyłki, których sam nie zdążysz obsłużyć.

 

2. Zadbaj o stany magazynowe sklepu internetowego

 

Rzecz pozornie oczywista, ale wymaga odpowiedniego planowania. Jeżeli sprzedajesz ogólnodostępny towar, jego dostępność może spadać w hurtowaniach bliżej piku. Upewnij się, że złożysz zamówienie odpowiednio wcześnie.

Jeżeli planujesz promocje lub zestawy sprzedażowe, tym też możesz zająć się nawet kilka miesięcy wcześniej. Dzięki temu nic Cię nie zaskoczy, a sam będziesz miał czas na pilniejsze zadania.

Rozwiązanie

– Planowanie działań i składanie zamówień nawet kilka miesięcy przed wydarzeniem. Jeżeli masz dostępną przestrzeń w magazynie, lepiej być przygotowanym dużo wcześniej.

 

3. Upewnij się, że masz wystarczająco duży i dobrze zorganizowany magazyn

 

Magazynowanie nadwyżek może być trudne, jeżeli nie masz wystarczająco dużej powierzchni. Zbyt wysokie stany grożą gorszą organizacją magazynu i pracy. To z kolei przekłada się na zdolność do pakowania i obsługi zamówień.

Z drugiej strony, możesz mieć wystarczająco duży magazyn, aby przygotować się na pik sprzedażowy. Oznacza to jednak, że w pozostałym okresie marnujesz jego potencjał i ponosisz niepotrzebne koszty utrzymania.

Rozwiązanie:

– Zwiększ możliwości własnego magazynu przez odpowiednią organizację. Oznacz regały i półki, a następnie prowadź ewidencję lokalizacji przetrzymywanych towarów, aby skrócić czas kolekcjonowania zamówienia i ograniczyć niepotrzebny ruch na magazynie. Ustal optymalną ilość oraz rozkład stanowisk do pakowania.

Przekaż część towaru do zewnętrznej firmy. Fulfillment nie tylko pomoże Ci obsłużyć zamówienia, ale może być też rozwiązaniem na krótkoterminowe braki dostępnej przestrzeni magazynowej.

 

4. Przygotuj zapas materiałów do pakowania

 

Nie wyślesz towaru, jeżeli nie będziesz miał go w co zapakować. O ile wcześniejsze zamawianie towaru może być problematyczne pod względem zajmowanej przestrzeni, o tyle materiały do pakowania nie są już takim wyzwaniem logistycznym.

Rozwiązanie:

– Tutaj temat jest prosty. Aby zagwarantować sobie dostępność i nie musieć szukać droższych dostawców na ostatnią chwilę, złóż zamówienie z odpowiednim wyprzedzeniem.

– W MindPack możesz dostarczyć własne materiały do pakowania lub zrzucić problem na nasze barki i wykorzystać nasze. W tym ekologiczne kartony z recyklingu – bycie eko dobrze wpływa na sprzedaż.

 

5. Przygotuj customer service

 

Większa ilość zamówień, błędów przy dostawach i presja czasowa, żeby zdążyć na konkretny dzień. Przy wysokim wolumenie zamówień, naturalny jest wzrost zapytań i nie można bagatelizować obsługi klienta. Szczególnie kiedy ważniejsze wydaje się pakowanie kolejnych paczek.

Pamiętaj, że to maraton, a nie sprint. Klient, który miał dobre doświadczenie z Twoim sklepem, to klient, który wróci i opowie o Tobie innym. Zadbaj również o tę część i przygotuj się wcześniej.

Rozwiązanie:

– Opowiadaj więcej na stronie i w mailach. Im więcej informacji przekażesz klientom zanim zapytają, tym mniej z nich będzie miało potrzebę, żeby napisać lub zadzwonić. Dotyczy to zarówno samego produktu, jak i obsługi, czy dostawy.

– Automatyzacja po raz drugi. Odpowiednie narzędzia zadbają o Twojego klienta przed, w trakcie i po zakupie. Boty mogą odpowiadać na czacie na podstawowe pytania, jedno narzędzie w koszyku wskaże klientowi ile zł brakuje do darmowej dostawy, a kolejne pozwoli śledzić paczkę w przejrzysty sposób i poprosi o opinię.

 

6. Zacznij reklamować Twój ecommerce dużo wcześniej

 

Kliknięcia w reklamie kupuje się na zasadzie licytacji, a więc im więcej osób się reklamuje i im więcej są skłonni zapłacić za kliknięcie, tym reklama będzie droższa. Próbując docierać do nowej publiki w gorących okresach, będziesz musiał wykazać się grubym portfelem.

W tym przypadku znowu dobrze jest być przed innymi. Wczesny start z reklamą jest szczególnie efektywny przy sprzedaży na marketplace’ach, gdzie oferta musi zbudować trafność i social proof, poprzez ilość sprzedaży.

Rozwiązanie:

– Zacznij zwiększać nakłady na reklamę dużo wcześniej, tak aby użytkownicy mogli wpaść do Twojej listy remarketingowej. Reklamowanie do osób, które już były na Twojej stronie jest tańsze i bardziej efektywne.

– Zbieraj bazę mailingową. Reklama do własnych kontaktów jest w mojej ulubionej cenie. Za darmo.

 

Podsumowanie

 

Piki sprzedażowe to wyzwanie dla każdego sprzedawcy, ale odpowiednie przygotowanie pozwoli wynieść z nich dużo więcej. Fulfillment jest Twoją drogą na skróty.

Przekazując swój magazyn i obsługę zamówień do MindPack, przygotowanie na nagłe wzrosty sprzedaży przestają być Twoim problemem. Możesz też dowoli skalować swój sklep skupiając się na asortymencie i efektywności sprzedaży, a całą stronę logistyczną zostawić nam.

 

Od bezstresowej logistyki już tylko dwa kliknięcia!

Sprawdź na przykładzie swojej firmy czy usługa fulfillment jest dla Ciebie oraz ile może zaoszczędzić Twoja firma.

Skontaktuj się z nami i weź udział w bezpłatnej konsultacji.

Zapisz się do newslettera

Otrzymuj aktualizacje i ucz się od najlepszych

Zobacz inne wpisy

Chcesz poznać naszą ofertę? Skontaktuj się z nami!