Branża e commerce to niezwykle rozwijająca się a zarazem konkurencyjna gałąź gospodarki, dlatego tak ważne jest, aby wyróżnić się wśród konkurencji. Odpowiednio zaprojektowany proces zakupowy w sklepie internetowym wpłynie pozytywnie na doświadczenie klienta oraz konwersje na witrynie. Wkładasz tyle wysiłku, aby zatrzymać użytkowników na swojej stronie i by rozwijać bazę lojalnych klientów? Ale nadal przychodzą i wychodzą lub porzucają swoje koszyki w ostatnim kroku procesu zakupu. Jakie są główne przyczyny porzucenia koszyka i co można zrobić, aby utrzymać klientów na stronie? Jak ulepszyć koszyk zakupowy? Większości użytkowników łatwo jest opuścić witrynę z powodu anonimowości. Mogą zmienić zdanie w każdej chwili, ale większość z nich nawet nie pomyślałaby o zrobieniu tego samego w tradycyjnym sklepie.
Według Instytutu Baymard średnia stopa porzucania koszyka w sklepach internetowych wynosi 68,63%, co oznacza, że na każde 100 potencjalnych klientów 67 osób wychodzi bez kupowania czegokolwiek. To za dużo, nie sądzisz? Przeanalizuj zachowania użytkowników odwiedzających Twoją witrynę i zastanów się co możesz zrobić, by klienci nie porzucali koszyków zakupowych i po dokonaniu wyboru finalizowali transakcję.
Oto kilka powszechnych powodów porzucania koszyka oraz pomysły na to jak ulepszyć koszyk zakupowy w Twoim sklepie internetowym.
1. Ludzie po prostu przeglądają
Brak zaufania to z pewnością jeden z powodów, dla którego nowi klienci tylko przeglądają produkty w witrynie i są nieco mniej skłonni być dokonać zakupu właśnie w Twoim sklepie. Klienci, którzy po raz pierwszy odwiedzają Twoją witrynę zwykle po prostu przeglądają rzeczy, więc musisz stawić czoło temu, że prawdopodobnie nic nie kupią. Nie tylko przeglądają, ale również klikają, a nawet umieszczają przedmiot w koszyku, ale zwykle kończy się na „tylko się rozglądam”. Przygotuj się na ten rodzaj wizyt i wyświetl ofertę, której nie mogą się oprzeć. Wyświetlaj limitowane oferty dla nowych klientów lub dodawaj liczniki odliczające w dół, by stworzyć poczucie niedoboru. Niech klienci mają możliwość zapisania produktów na później lub stworzenia listy życzeń. Możesz także wykorzystać siłę retargetowania, by znowu odwiedzili twój sklep i zwiększyć w ten sposób szanse na sprzedaż.
2. Nie ukrywaj kosztów
Niespodzianki są świetne, o ile są miłe. Ale jeśli chodzi o dodatkowe koszty możesz być pewien, że większość użytkowników wstrzyma się z zamówieniem. Jeśli są jakieś dodatkowe opłaty, pokaż je na stronie produktu i nie próbuj niczego ukrywać. Koszty wysyłki niech będą widoczne na stronie koszyka zakupowego i niech klienci zobaczą je przed procesem płatności. Wyświetl także podgląd koszyka z ostateczną ceną, łącznie z kosztami wysyłki i podatków, bo jak wiadomo niespodziewane koszty powodują rozczarowanie w czasie procesu zapłaty. Jeśli posiadasz opcję darmowej dostawy od określonej wartości zamówienia to umieść taką informację w widocznym miejscu na stronie – to może zachęcić klienta do większych zakupów. Klienci ecommerce bardzo chętnie korzystają z bezpłatnej dostawy, więc jeśli jeszcze nie masz takiej usługi u siebie, może warto rozważyć jej wprowadzenie?
3. Skoncentruj się na cenie
Według Statista, powodem, dla którego 36% konsumentów zrezygnowało ze swojego koszyka było znalezienie lepszej ceny gdzieś indziej. Osoby robiące zakupy przez Internet szukają najniższych cen, dlatego też szukają i porównują. Jeśli twoje ceny nie są konkurencyjne, kupią gdzieś indziej i prawdopodobnie nie wrócą do Twojego sklepu. Nie próbuję Cię namówić do obcięcia wszystkich Twoich cen, ale musisz wziąć pod uwagę konkurencję. Zbadaj rynek i dowiedz się, co oferują inni sprzedawcy. Jeśli nie możesz zaoferować najniższych cen, spróbuj programu lojalnościowego z systemem punktów lub specjalnych rabatów.
4. Zapewnij gwarancję ochrony cen
Klientom zależy na pewności, że robią najlepszy interes z możliwych. Wyobraź sobie ich frustrację, gdy znajdą ten sam produkt z niższą ceną na innej stronie. Znak gwarancji ochrony cen na Twojej stronie jest wspaniałą „pułapką” na klientów. Chroni ich przed spadkami cen, a gdy cena zmniejszy się w określonym okresie, otrzymują zwrot różnicy.
5. Wyświetlaj ceny w walucie lokalnej
Jeśli przyjmujesz międzynarodowe zamówienia musisz podać opcje płatności w walucie lokalnej klienta lub umożliwić wybór waluty z listy. Kupujący z innych krajów nie powinni musieć się zastanawiać jaki jest kurs wymiany i ile zapłacą. Brak informacji tego typu może ich zniechęcić i w rezultacie mogą opuścić Twoją stronę. Wybierz bramkę płatności i metody płatności, które pozwalają sprzedawać przy użyciu najczęściej używanych walut.
6. Pozwól klientom edytować koszyk
Pamiętaj, że czasami użytkownik chce zmienić rozmiar lub kolor wybranego produktu lub dodać więcej elementów przed naciśnięciem przycisku Kup. Co, jeśli nie może znaleźć opcji edytowania? Twoi klienci chcą łatwo aktualizować koszyk i przedmioty w nim, więc pozwól im na to. Umożliwiaj im dostęp do podglądu produktów, kosztów, opłat za wysyłkę i innych przed dokonaniem płatności. Możesz także dodać opcję, aby po prostu usunąć produkty bez opuszczania koszyka.
7. Pokazuj zdjęcia produktów
Czasami, gdy klient spędza dużo czasu na Twojej stronie i dodaje rzeczy do koszyka w międzyczasie, nie pamięta, które przedmioty wybrał. Wyświetlaj zdjęcia w koszyku, aby pokazać klientowi produkty, które wybrał. Musi mieć pewność, że faktycznie kupuje wybrany przez siebie produkt, dodatkowo więc podaj mu informacje o produkcie, np. kolor i rozmiar.
8. Nie ukrywaj koszyka
Odwiedzający powinni widzieć swój koszyk na każdej stronie i mieć możliwość po prostu przejść do strony koszyka za pomocą jednego kliknięcia. Po umieszczeniu produktu w koszyku powinien pojawić się komunikat, że dany produkt rzeczywiście trafił do koszyka oraz w jakiej ilości. Wyświetlaj podsumowanie koszyka w całym procesie kasowym. Pokazuj je od początku, nie tylko w ostatnim kroku.
9. Usuń inne linki
Im więcej linków na stronie transakcji tym większe szanse, że utracisz klienta przed dotarciem do końca procesu. Unikaj wyświetlania linków, które mogą zabrać klientów w inne miejsca i nie mają wpływu na proces zakupowy. Monitoruj zachowanie klienta kiedy klika na powiązane produkty – to również może przeszkadzać w procesie zakupu, ponieważ klienci często klikają w produkty i nigdy nie wracają do koszyka i tym samym nie dochodzi do finalizacji transakcji, na której tak bardzo Ci zależy.
10. Oferuj wiele opcji dostawy
Czy oferujesz szeroki wachlarz opcji dostawy? Czy Twoi klienci otrzymują swoje zamówienia na czas? Internetowi kupujący lubią mieć opcje, gdy wybierają metodę dostawy, zwłaszcza jeśli sprzedajesz na całym świecie. Upewnij się, że oferujesz dostawy na całym świecie w różnym zakresie cen. Jeśli to możliwe, oferuj bezpłatną wysyłkę do innych krajów (jak np. AliExpress). Co więcej, warto zaoferować klientom różne firmy kurierskie do wyboru, bo jednak część klientów ma swoich „ulubionych” przewoźników, z usług których chcą korzystać.
11. Wyświetlaj czas dostawy
Powolna dostawa i brak różnych opcji wysyłki mogą być przeszkodą dla klientów. Prędkość dostarczania ma znaczenie dla kupujących online, którzy są zazwyczaj niecierpliwi i chcą otrzymywać swoje zamówienia tak szybko jak się da. Niech twój proces doręczeń będzie tak szybki jak to tylko możliwe. Bądź w tej kwestii transparentny i na karcie produktu wyświetlaj informacje o orientacyjnym czasie wysyłki wybranych produktów. Istnieją oczywiście pewne przeszkody nad którymi nie masz kontroli, ale zrób wszystko aby zapewnić klientom najszybsze dostępne opcje dostawy.
11. Proces zakupu musi być szybki
Ogranicz liczbę pól w formularzu dostawy do uzupełnienia, tak aby znajdowały się tam tylko niezbędne dane. Nikt nie lubi tracić czasu na wypełnianie długich formularzy, więc oszczędź tego swoim użytkownikom. Ponadto, nie zmuszaj klienta do założenia konta w Twoim sklepie internetowym by mógł sfinalizować zakupy. To chyba jedna z najbardziej frustrujących sytuacji podczas zakupów online, gdy klient jest już na etapie finalizacji zakupu a tu nagle wyskakuje mu informacja, że musi założyć konto by „przejść dalej”. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w tym momencie porzuci swój koszyk, dlatego też pozwól klientom swojego sklepu internetowego na zakupy bez konieczności zakładania konta.
Podsumowanie
Porzucone koszyki zakupowe to jeden z powszechnych problemów, które napotykają właściciele e sklepów. Powody porzucania koszyków mogą być różne, dlatego warto analizować zachowania użytkowników odwiedzających naszą stronę, wyciągać odpowiednie wnioski i wdrożyć rozwiązania, które zniwelują problem porzuconego koszyka. Skorzystaj również z naszych pomysłów na to jak ulepszyć koszyk zakupowy w Twoim sklepie internetowym.
Od bezstresowej logistyki już tylko dwa kliknięcia!
Sprawdź na przykładzie swojej firmy czy usługa fulfillment jest dla Ciebie oraz ile może zaoszczędzić Twoja firma.
Skontaktuj się z nami i weź udział w bezpłatnej konsultacji.