fbpx

Black Friday 2021 – jak będzie wyglądać?

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

 

Black Friday 2021

Black Friday (Czarny Piątek) to coroczne święto wyprzedaży oraz dużych obniżek zarówno w sklepach stacjonarnych i sklepach online. Black Friday przypada w ostatni piątek listopada zatem jest to data ruchoma i w tym roku Black Friday świętujemy 26 listopada 2021. W Polsce Black Friday jest stosunkowo nowym „świętem”, ale mówi się, że w Stanach Zjednoczonych korzenie tej tradycji sięgają nawet roku 1961. Jak to się właściwie zaczęło?

Pochodzenie

 

Istnieje wiele teorii, które można by uznać za rozpoczęcie Black Friday. Jedna z nich mówi, że nazwa Black Friday (czarny piątek) pochodzi od dnia, w którym robotnicy masowo brali zwolnienie chorobowe w pracy w piątek po Dniu Dziękczynienia, by przedłużyć sobie w ten sposób weekend. Jednakże, ta teoria ma niewiele wspólnego z dzisiejszym Black Friday. W 1961 roku policja w Filadelfi po raz pierwszy użyła zwrotu Black Friday, by opisać duży ruch panujący na ulicach w dzień po Święcie Dziękczynienia. Natomiast, nazwa ta nie pozostała na długo w pamięci mieszkańców USA. W latach 80-tych zaczęto używać określenia Black Friday w kontekście zysków jakie osiągali sprzedawcy w okresie przedświątecznym. By określić, że sprzedawcy byli na tzw. „plusie” (ang. be in the black) używano czarnego tuszu, natomiast „na minusie” lub „pod kreską” używany był tusz czerwony (ang. be in the red). W okresie przedświątecznym sprzedawcy wreszcie byli na „plusie” i stąd wzięła się nazwa Black Friday. W Polsce Black Friday zawitało po raz pierwszy w 2016 roku i od tego czasu cieszy się ogromną popularnością wśród Polaków i Polek.

Black Friday, Black Thursday a może Black Week(end)?

Black Friday

Początkowo wyprzedaże rozpoczynały się w Black Friday wcześnie rano. W późniejszym okresie, sklepy zaczęły przesuwać godziny otwarcia sklepów, tak aby rozładować nieco ruch i umożliwić zakupy wszystkim zainteresowanym. W ten sposób, wyprzedaże rozpoczynały się już o godzinie 24.00 w nocy z czwartku na piątek. Sklepy poszły za ciosem i zaczęto wprowadzanie promocji już w czwartek rano(w Święto Dziękczynienia) i stąd pojawiło się nowe określenie Black Thursday. Niektóre marki połączyły te dni w Black Weekend (Czarny Weekend), dzięki czemu kupujący nie muszą tłumnie przybywać do sklepu w jeden dzień. Jakby tego było mało, wiele sklepów postanowiło pójść krok dalej i wyprzedaże w nich trwają aż cały tydzień – Black Week (Czarny Tydzień). Te zmiany z pewnością wpływają na komfort kupujących, ale także sprzedawców, którzy mogą rozładować ruch w sklepach.

Cyber Monday 2021

 

Black Friday (Czarny Piątek) dotyczył głównie sklepów stacjonarnych, przynajmniej na samym początku. W związku z tym, pojawił się Cyber Monday dla osób, które nie miały czasu lub ochoty na zakupy podczas Black Friday w sklepach offline. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) obchodzony w pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia to dzień wyprzedaży oraz licznych promocji w sklepach internetowych. Bardzo częstą praktyką w tym dniu jest darmowa dostawa oferowana przez e-sklepy. Cyber Monday odbędzie się 29 listopada 2021, więc miłośnicy zakupów online powinni zanotować tę datę w kalendarzu, by móc zrobić zakupy online w atrakcyjnych cenach. 🙂

Black Friday 2021 – wyprzedaże

Preferencje zakupowe Polaków

Wiele osób zastanawia się co warto kupić w tym szczególnym okresie wyprzedaży. W Polsce na pierwszym miejscu jest niezmiennie odzież. Kolejne kategorie, na które Polacy podczas Black Friday wydają najwięcej pieniędzy to buty i perfumy W tym roku sprzedawcy deklarują, że obniżki będą wynosiły do 30% (wg badania operatora płatności Tpay). Dużą popularnością cieszy się również sprzęt RTV i AGD. Według ekspertów w tym roku obniżki cen sprzętów elektronicznych tj. telewizory, laptopy, smartfony, słuchawki bezprzewodowe czy oczyszczacze powietrza mogą sięgać ok 15 %. Okazuje się, że w roku 2021 nie możemy liczyć na spektakularne promocje Black Friday. Problemy z produkcją oraz łańcuchem dostaw spowodowały duże braki w zapasach sprzedawców, więc na dobrą sprawę sklepy nie mają co wyprzedawać. Ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online, Marcin Michalski twierdzi, że:

Wiele wskazuje na to, że w tym roku wydamy więcej w okresie przedświątecznym. Niestety niekoniecznie dlatego, że po prostu będziemy mieli „szeroki gest”. Skutki gospodarczego lockdownu są rozciągnięte w czasie i teraz odczujemy następstwa problemów z łańcuchami dostaw. Szczególnie zagrożone są takie branże jak elektronika, zabawki czy odzież. Porty przeładunkowe są zapchane, więc towaru na rynku może być zdecydowanie mniej. To rodzi inflację, a przecież ceny za ropę na światowych giełdach tylko pogarszają sytuację. O ciekawe rabaty będzie znacznie trudniej niż rok wcześniej.

To dość przygnębiająca wiadomość, ale to nie znaczy, że wyprzedaży nie będzie. Po prostu, nie możemy spodziewać się zakupów za tzw. bezcen. Warto również zaznaczyć, że w Polsce okazje na Black Friday nigdy nie były tak imponujące jak np. w Stanach Zjednoczonych.

Black Friday 2021 z perspektywy sprzedawców

 

Black Friday czy Black Week jest najgorętszym okresem sprzedaży dla wielu sklepów stacjonarnych oraz internetowych. Wymaga to on sprzedawców odpowiedniego przygotowania się do tego wyjątkowego okresu. Nagły wzrost sprzedaży często wymaga od sprzedawców zatrudnienia dodatkowych pracowników do pracy na magazynie lub w sklepie. Musimy pamiętać, że Czarny Piątek to nie tylko ogromna sprzedaż, ale również dużo zakupów dokonanych impulsywnie,a co za tym idzie pojawiają się liczne zwroty, które trzeba obsłużyć. W przypadku sklepów online duża ilość zamówień w krótkim czasie może doprowadzić do pojawienia się pomyłek w wysyłce. Ponadto, właściciele sklepów potrzebują większej przestrzeni magazynowej by móc pomieścić większą ilość towaru. Wielu sprzedawców „trzęsie się” na samą myśl o Czarnym Piątku i całym procesie jaki za sobą ciągnie ten czas wyprzedaży. Niewątpliwie jest to trudny czas dla wszystkich właścicieli sklepów, ale warto pamiętać, że na rynku ecommerce istnieją już rozwiązania, które są w stanie odciążyć sklepy online podczas Czarnego Piątku. Jeśli chcesz dowiedzieć się co to za rozwiązanie to przeczytaj artykuł.

Kilka przykładowych promocji na Black Friday 2021 dla ecommerce

 
  • Brand24 – 50% zniżki na dowolny plan Brand24 przez 3 miesiące

Z ofertą Brand24 na Black Friday 2021 otrzymasz 50% zniżki na dowolny plan przez trzy miesiące. Kod kuponu nie jest potrzebny. Kliknij tutaj, aby skorzystać. Cena zostanie automatycznie obniżona. Oferta jest ważna od 26 do 29 listopada.

  • Callpage – 50% rabatu na wszystkie pakiety roczne w CallPage

Odbierz 50% rabatu na wszystkie pakiety roczne w dniach od 24.11 do 28.11.2021. Promocja czasowa obowiązuje przy opłacie za rok z góry i dotyczy nowych klientów.

  • ExpertSender – Pierwszy miesiąc za 0 PLN

Oferta dla nowych klientów z okazji promocji na czarny piątek: pierwszy miesiąc za darmo w ExpertSender. Promocja trwa od 27 listopada do 04 grudnia.

Między 27.11 i 04.12.2021 wyślij zapytanie o ofertę i umieść w polu „imię” dopisek BF21. Promocja tylko dla nowych klientów ExpertSender. Czas na podpisanie umowy: do końca 2021.

  • semKRK – 30% zniżki na nagrania

Zdobądź wybrane nagrania z semKRK#10-18 w najlepszej cenie. Tylko do środy (1.12) możesz je wykupić o 30% taniej.

Zamów nagrania i podaj kod: BFSMSAPI

  • SMSAPI-10% na wiadomości SMS PRO i 2-WAY w SMSAPI

Promocje z okazji Black Friday dla nowych klientów SMSAPI:

  • -10% na SMS: przy podpisaniu umowy na dwa lata z hasłem Black Friday
  • +15% punktów: przy pierwszym doładowaniu konta z kodem 15BLACK2021

Odwiedź cennik SMSAPI, wybierz interesującą Cię opcję i skorzystaj z tańszych wysyłek SMS!

  • User.com – 40% zniżki przy pierwszej wpłacie rocznej

Odbierz 40% zniżki przy pierwszej wpłacie rocznej lub 25% zniżki na płatności miesięczne za pierwszy rok do końca listopada. Promocja czasowa obowiązuje przy opłacie za rok z góry i dotyczy nowych klientów. Rejestracji należy dokonać do 29.11. 

  • Mindpack -20% rabatu 3 miesiące usługi

Odbierz rabat -20% na pierwsze 3 miesiące realizacji usługi i sprawdź w niższej cenie jak działa usługa fulfillmentu. Za początek trwania promocji uznaje się miesiąc, w którym nastąpił start realizacji usługi. Odbierz zniżkę, wypełnił formularz i podaj nam kod: MIND21

 

Podsumowanie

Wpływ lockdownu wywołany pojawieniem się Covid-19 niewątpliwie wpłynął na to jak będzie wyglądać tegoroczny Black Friday. Z pewnością warto śledzić ceny na długo przed rozpoczęciem Black Week, by móc rzeczywiście ocenić czy produkty, które Was interesują są w promocji i można je kupić taniej. Black Week 2021 może się różnić od tych z poprzednich lat, ale mimo wszystko sprzedający zapowiadają liczne promocje oraz zniżki, a Wam pozostawiamy ocenę czy to będą największe okazje cenowe czy nie. Jeśli jesteś właścicielem sklepu i przeraża Cię cały ten Black Friday ze względu na obsługę logistyczną w sklepie online, skontaktuj się z nami.

Życzymy udanych łowów!

Od bezstresowej logistyki już tylko dwa kliknięcia!

Sprawdź na przykładzie swojej firmy czy usługa fulfillment jest dla Ciebie oraz ile może zaoszczędzić Twoja firma.

Skontaktuj się z nami i weź udział w bezpłatnej konsultacji.

Zapisz się do newslettera

Otrzymuj aktualizacje i ucz się od najlepszych

Zobacz inne wpisy

BLOG

Wpływ social proof na decyzje zakupowe konsumentów

Społeczny dowód słuszności (social proof) to jedna z sześciu zasad wywierania wpływu wyodrębniona przez Roberto Cialdiniego. Dowody społeczne to zjawisko psychologiczne, w którym ludzie przyjmują, że działania innych osób są poprawne i zaczynamy te zachowania naśladować.

Chcesz poznać naszą ofertę? Skontaktuj się z nami!