fbpx

Dropshipping – co to jest?

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Dropshipping jest alternatywą dla tradycyjnego prowadzenia sklepu internetowego, która pozwala Ci na prowadzenie biznesu ecommerce z każdego miejsca bez konieczności posiadania ogromnych magazynów i inwestowania w duże ilości asortymentu. Czy to zatem idealny model biznesowy? Dowiedz się na czym polega dropshipping, jakie są zalety i wady takiego modelu i czy jest to jest dobre rozwiązanie dla Twojego sklepu internetowego.

Definicja

 

Dropshipping to model logistyczny w sklepie internetowym, który polega na przeniesieniu wysyłki towarów bezpośrednio na producenta lub hurtownię. W ten sposób właściciel sklepu odpowiada za sprzedaż, obsługę klienta i ewentualne reklamacje i zwroty, a wybrana hurtownia zajmuje się wysyłką produktów zamówionych przez kupujących. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć właścicielom sklepów internetowych inwestowania w przestrzeń magazynową oraz towary, które nie sprzedają się zbyt dobrze. Z drugiej strony, należy pamiętać, że to jednak właściciel sklepu jest odpowiedzialny za wszystkie formalności, ponieważ to on sprzedaje towar klientowi indywidualnemu, a hurtownia zajmuje się jedynie wysyłką produktów.

Dropshipping krok po kroku

 

W modelu dropshippingu zasady są bardzo proste. W ofercie sklepu internetowego dostępny jest asortyment, z którego kupujący wybiera produkty i dokonuje zakupu. W kolejnym kroku zamówienie trafia do hurtowni lub producenta, a ten zajmuje się komplementacją zamówienia i przygotowaniem go do wysyłki. Następnie, zapakowane zamówienie trafia do firmy kurierskiej, która dostarcza zamówienie do klienta. Ceny produktów dostępnych w sklepie internetowym ustala właściciel e-sklepu, który zarabia na różnicy między ceną detaliczną a ceną hurtową towarów.

dropshipping krok po kroku

Jakie są zalety dropshippingu?

 

Model dropshippingu niesie wymierne korzyści dla właścicieli sklepów internetowych. Przede wszystkim – oszczędność pieniędzy. Właściciel sklepu internetowego nie musi inwestować we własny magazyn oraz asortyment, który niekoniecznie będzie cieszył się dużą popularnością wśród kupujących. To bardzo duże ułatwienie zwłaszcza , gdy stawiasz pierwsze kroki w biznesie e-commerce i nie masz wiedzy oraz doświadczenia. Ponadto, jako sprzedawca nie musisz zatrudniać dodatkowych pracowników do pracy w magazynie oraz do obsługi wysyłek. W ten sposób również tniesz niepotrzebne koszty. Co więcej, prowadzenie sklepu internetowego opartego na modelu dropshippingowym pozwala Ci elastycznie zmieniać lokalizację firmy bez większych problemów. Tak naprawdę prowadzenie biznesu sprowadza się głównie do pracy w trybie online, więc możesz ją wykonywać z dowolnego miejsca, np. domu. To szczególnie dobre rozwiązanie dla osób, które zajmują się sprzedażą online w niepełnym wymiarze godzin, jako praca „dorywcza”.

Dodatkowo, nie musisz mieć tzw. „kontaktów” lub „znajomości” by załatwić towar do swojego sklepu, bo to leży po stronie hurtowni, która się tym zajmuje i ma w tym doświadczenie. Dzięki temu, mają lepszy dostęp do interesującego Cię towaru. Te wszystkie elementy wpływają nie tylko na oszczędność pieniędzy, ale również czasu. Zaoszczędzony czas sprzedawca może poświęcić na promowanie swojego sklepu (marketing), pozyskiwanie klientów oraz obsługę klienta.

Jakie są wady dropshippingu?

 

dropshipping – wady

Jak wiadomo, nie ma rozwiązań idealnych 🙂 Z hurtownią wiąże Cię umowa B2B, co oznacza, że nie przysługuje Ci prawo do zwrotu towaru zakupionego do hurtowni lub odstąpienia od umowy. Gdy Twój klient zdecyduje się zwrócić zamówione produkty, to Ty jako sprzedający zostajesz ze zwróconym towarem. Oczywiście, to zależy od ustaleń z wybraną hurtownią, więc warto takie kwestie przedyskutować przed rozpoczęciem współpracy. Rynek się ciągle zmienia i niektóre hurtownie lub producenci przyjmują zwrot towaru. 

Kolejnym problemem może być brak kontroli nad procesem pakowania Twojego zamówienia. Twoi klienci nie są świadomi jak wygląda model biznesowy Twojego sklepu internetowego, więc mogą być bezlitośni wobec pomyłek lub uszkodzonych opakowań. Złość i niezadowolenie spadnie na Ciebie i dobre imię Twojej firmy. Dlatego też, warto zwracać uwagę na opinie na temat hurtowni lub skorzystać z poleceń w specjalistycznych grupach e-commerce w social media.  Co więcej, ostatnimi czasy proces konfekcjonowania produktów (Konfekcjonowanie towaru- co to znaczy?) nabrał nowego znaczenia i sprzedający przywiązują do tego dużą wagę. Umieszczanie w paczce specjalnych bilecików, owijanie produktów w ekologiczny papier czy też używanie taśmy z logo firmy to tylko część przykładów stosowanych obecnie praktyk w sprzedaży internetowej. Decydując się na model dropshippingu zazwyczaj nie masz możliwości na tego typu działania (zależy od współpracy z hurtownią). Szczególnie, gdy Twój sklep internetowy dopiero startuje i nie ma wyrobionej marki. 

Ponadto, jako że fizycznie nie dysponujesz towarem, masz ograniczony dostęp do zdjęć produktowych. Hurtownia wysyła Ci zdjęcia produktów, które możesz wykorzystać w swoim sklepie online. Twoja konkurencja również dysponuje tymi samymi zdjęciami, więc nie możesz liczyć na unikatowe ujęcia. Ma to również swoje plusy, bo nie musisz sam organizować sesji zdjęciowych, które są czasochłonne i kosztowne. Jednakże, prowadząc działania promocyjne w social media nie masz możliwości wykonania własnych zdjęć, ponieważ nie posiadasz tego towaru. To samo tyczy się opisów produktów, które trafiają do wszystkich w takiej samej formie, co wpływa kiepsko na pozycjonowanie Twojej strony oraz dużą konkurencję w wynikach wyszukiwania Google. Innym problemem może być niewielka elastyczność cenowa. Opierając swój model biznesowy na dropshippingu musisz pamiętać, że wszystkie sklepy internetowe na rynku oferują te same ceny produktów. Nie masz zbyt dużo możliwości by operować cenami, bo jeśli obniżysz swoją marżę by promować sklep i sprzedawać więcej, w ostatecznym rozrachunku (po dodaniu kosztów marketingu) będzie Ci ciężko wyjść na przysłowiowy „plus”.

Dla kogo jest dropshipping?

 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pracujesz na etacie i traktujesz to jako pracę dodatkową lub chcesz zacząć sprzedaż niewielkich ilości na portalach aukcyjnych to dropshipping może być dobrym rozwiązaniem dla Ciebie. Brak konieczności inwestowania w magazyn oraz zamrażania pieniędzy w towar są wystarczającymi argumentami „za”. To również dobry pomysł dla dużych sklepów internetowych, która planują powiększyć swój obecny asortyment i sprawdzić co się dobrze sprzedaje bez ponoszenia dużych strat finansowych. Co więcej, dropshipping może się okazać trafną decyzją w przypadku sklepów internetowych, które sprzedają produkty wielkogabarytowe np. meble, ponieważ mogą uniknąć kosztów związanych z wynajęciem lub kupnem dużej przestrzeni magazynowej oraz zatrudnieniem dodatkowych pracowników.

Dropshipping – jak zacząć?

 

dropshipping – jak zacząć?

Na początku warto rozejrzeć się za odpowiednią platformą sprzedażową, na której będziesz sprzedawać swoje produkty. Na rynku ecommerce jest ogromny wybór tego typu platform, więc z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Następnie, przeglądamy hurtownie, które mają interesujący asortyment oraz przystępną dla nas ofertę. Jak już wcześniej wspominaliśmy, dobrym rozwiązaniem jest „prześwietlenie” hurtowni w internecie, m.in. w mediach społecznościowych. Warto zwrócić uwagę na dodatkowe opłaty, które hurtownik może naliczać za poszczególne usługi. Kolejnym i tym samym ostatnim krokiem jest podpisanie umowy z hurtownią.

Dropshipping a fulfillment

dropshipping a fulfillment

Jaka jest różnica między dropshippingiem a fulfillmentem? Dropshipping polega na współpracy z hurtowniami/producentami, które za nas wysyłają produkty zamówione na naszym sklepie internetowym. W modelu dropshippingu, towar jest własnością hurtowni a nie sprzedającego. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego jest niejako „pośrednikiem” między hurtownią a kupującym. Natomiast, fulfillment jest usługą, która oferuje magazynowanie oraz wysyłkę towarów należących do sprzedającego. W usłudze fulfillmentu sprzedający ma wpływ na proces konfekcjonowania (tzn. ustala wytyczne zgodnie z którymi produkty mają być pakowane), natomiast model dropshippingowy już nie gwarantuje tego typu usług. Co więcej, fulfillment również zapewnia obsługę zwrotów, co znacząco ułatwia cały proces logistyczny. Jednakże, decydując się na fulfillment właściciel sklepu musi mieć spore zaplecze finansowe, by móc zainwestować w towar. Stąd usługa fulfillmentu jest skierowana raczej do większych sklepów internetowych, których sprzedaż sięga ponad 1000 zamówień miesięcznie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat fulfillmentu to skontaktuj się z nami.

Czy można te dwa modele ze sobą połączyć?

 

Odpowiedź brzmi: tak. W modelu dropshippingu sprzedawca w momencie otrzymania zwrotu od klienta musi go przyjąć na własny stan magazynowy, ponieważ większość firm świadczących usługę dropshipping nie oferuje obsługi zwrotów. Stąd sprzedawca w branży, która cechuje się duża liczbą zwrotów, w pewnym momencie będzie miał sporo towaru, który ponownie musi wrócić do sprzedaży i już wtedy on sam musi się zająć całą obsługą logistyczną włącznie z magazynowaniem. I tu pojawia się rozwiązanie, które oferuje fulfillment, czyli oddelegowanie tych zadań do zewnętrznej firmy, która zajmie się procesem magazynowania i pakowania pod zamówienia klientów. Sprzedawca może sprzedawać zwroty na swoim sklepie internetowym, allegro czy innym marketplace, który z powodzeniem obsłuży fulfillment.

Podsumowanie

 

Dropshipping jest modelem logistycznym, który wydaje się być świetnym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających swoją przygodę z branżą ecommerce i nie chcą inwestować zbyt dużych pieniędzy na początku drogi. Jak każde rozwiązanie ma swoje zalety oraz wady, natomiast warto rozważyć tego typu model logistyczny. Pomimo pewnych ograniczeń niesie wiele korzyści szczególnie w sytuacji, gdy sklep internetowy pragnie poszerzyć swój asortyment bez konieczności ponoszenia dużych kosztów. Jednakże, jeśli jesteś producentem lub posiadasz swój towar, ale poszukujesz rozwiązania, które polega na przejęciu całej obsługi logistycznej w Twoim sklepie (magazynowanie, obsługa zwrotów oraz konfekcjonowanie według Twoich wytycznych) to zastanów się na usługą fulfillmentu.

Od bezstresowej logistyki już tylko dwa kliknięcia!

Sprawdź na przykładzie swojej firmy czy usługa fulfillment jest dla Ciebie oraz ile może zaoszczędzić Twoja firma.

Skontaktuj się z nami i weź udział w bezpłatnej konsultacji.

Zapisz się do newslettera

Otrzymuj aktualizacje i ucz się od najlepszych

Zobacz inne wpisy

BLOG

Wpływ social proof na decyzje zakupowe konsumentów

Społeczny dowód słuszności (social proof) to jedna z sześciu zasad wywierania wpływu wyodrębniona przez Roberto Cialdiniego. Dowody społeczne to zjawisko psychologiczne, w którym ludzie przyjmują, że działania innych osób są poprawne i zaczynamy te zachowania naśladować.

Chcesz poznać naszą ofertę? Skontaktuj się z nami!