Prowadzisz sklep internetowy i nie posiadasz własnej przestrzeni magazynowej? A może wynajmujesz magazyn, ale koszty jego prowadzenia Cię przerastają? Może warto rozważyć outsourcing usług logistycznych i przenieść swój magazyn do fulfillmentu? By móc odpowiedzieć na te pytania, musisz przeanalizować koszty prowadzenia własnego/wynajmowanego magazynu i zestawić z ofertą jaką proponują firmy zewnętrzne typu fulfillment.
Własny magazyn, dropshipping a fulfillment
Gdy sprzedaż w naszym sklepie internetowym jest stosunkowo niewielka tj. 100-200 zamówień miesięcznie, jesteśmy w stanie obsłużyć taką liczbę zamówień samodzielnie bez większych problemów i zaniedbywania pozostałych obowiązków. Jednakże, gdy nasz sklep sprzedaje ponad 1000 zamówień w miesiącu, okazuje się, że potrzebujemy pracownika, który się zajmie tą częścią procesu oraz odpowiedniej przestrzeni magazynowej do przechowywania towarów. Oczywiście, tak się dzieje w przypadku, gdy mamy swój towar oraz zajmujemy się obsługą logistyczną na własną rękę. Innym rozwiązaniem, które jest często wybierane przez początkujących sprzedawców jest dropshipping, (przeczytaj nasz ostatni artykuł Dropshipping – co to jest?) który co prawda zwalnia Cię z potrzeby kupowania towaru, jednocześnie zapewniając przestrzeń magazynową i wysyłkę produktów, ale pozbawia Cię możliwości budowania własnej marki i dbania o szczegóły w procesie konfekcjonowania towarów. Kolejnym rozwiązaniem dla e commerce jest fulfillment, który nie tylko magazynuje Twoje produkty, ale również zapakuje oraz wyśle zamówione w Twoim sklepie internetowym towary stosując się do Twoich wytycznych. Brzmi świetnie, czyż nie? Ale ile to właściwie kosztuje?
Przypuśćmy, że jesteś już na etapie sprzedaży ponad 1000 zamówień w miesiącu i potrzebujesz przestrzeni magazynowej oraz rąk do pracy. Jakie koszty stałe musisz ponosić?
Koszty stałe własnego magazynu
a) koszty osobowe
Jednym ze stałych kosztów, który musisz ponosić jest wynagrodzenie pracowników, którzy nie tylko kompletują, pakują i wysyłają zamówienia, ale muszą zajmować się również przyjmowaniem towaru, obsługą zwrotów czy inwentaryzacją. Koszt osobowy, który musisz ponosić to wynagrodzenie brutto + składki ubezpieczeniowe, szkolenia, specjalna odzież robocza oraz sprzęt do pracy. Zatem pracownik zatrudniony w oparciu o umowę o pracę z wynagrodzeniem 2500 zł netto generuje dla pracodawcy koszt 4122 zł. Sporo, prawda? A to jest kwota, która nie uwzględnia szkoleń, urlopów czy zwolnienia chorobowego, bo przecież, gdy nasz pracownik magazynu będzie na urlopie wypoczynkowym lub się rozchoruje potrzebujemy osobę na zastępstwo. Co więcej, przedświąteczny szał zakupowy w ostatnim kwartale roku powoduje spory ruch w sklepie, co może oznaczać, że dwóch pracowników nie wystarczy do obsługi zwiększonej liczby zamówień. Stąd, kolejnym kosztem jaki musisz ponosić jest dodatkowy pracownik do pracy sezonowej, a tutaj wzrost kosztów jest spory.
b) koszty nieosobowe
To koszty związane z najmem powierzchni magazynowej. Cena najmu magazynu średniej klasy to koszt ok 13-30 zł za m2 powierzchni magazynowej (przykładowe ceny w województwie śląskim). Co ma wpływ na cenę? Z pewnością lokalizacja, infrastruktura oraz standard magazynu. Lokalizacja jest dość istotnym czynnikiem, ponieważ to znacząco ułatwia transport towarów. Atrakcyjna lokalizacja magazynu uwzględnia bliskość dużego miasta, autostrad czy hubów kurierskich. Co więcej, innym ważnym elementem jest wspomniana wcześniej infrastruktura, która odnosi się między innymi do specjalnej rampy rozładunkowej (lub dock), która jest niezbędna przy rozładunku towarów przywiezionych tirem. Ponadto, wybór odpowiedniego magazynu powinien również zależeć od rodzaju produktów, które zamierzamy w nim składować. Dlaczego? Żywność lub leki wymagają innych warunków przechowywania w porównaniu z materiałami budowlanymi. Tutaj mamy do czynienia z wyborem odpowiedniego magazynu, który spełni nasze wymagania. Podsumujmy zatem koszt wynagrodzenia i koszt wynajmu magazynu o powierzchni ok 250-300m2:
- Magazyn o powierzchni około 250-300m2 to orientacyjny miesięczny koszt około 5000 zł netto w zależności od lokalizacji. Brutto daje to kwotę 6150 zł.
- Zatrudnienie 2 pracowników ma umowę o pracę z wynagrodzeniem netto na poziomie 2500 zł to łączny koszt pracodawcy to ponad 4122 zł. Przy dwóch pracownikach łączny koszt wynosi zatem 8244 zł.
Powyższa kwota nie zawiera kosztów wyposażenia magazynu (stoły, regały, paleciak itp) oraz materiałów do pakowania paczek (opakowania, kartony, folie, wypełniacze, taśmy, nożyki itp). Oczywiście, część wyposażenia możesz kupić z tzw. drugiej ręki i w ten sposób zaoszczędzisz trochę pieniędzy. Natomiast, materiały do pakowania są już kosztem, na którym ciężko znaleźć jakieś ogromne oszczędności, bo jak wiadomo najtańsze produkty są zwykle niskiej jakości i cechują się mniejszą wydajnością.
- Wyposażenie w tym regały, narzędzia, oprogramowanie, materiały do obsługi, taśmy, wypełniacze, stretch itp. Koszt samych regałów do magazynu o powierzchni 250-300 m2 to ok. 30 tyś złotych. Dodatkowym kosztem są stoły do pakowania, paleciak itd. Tutaj można znaleźć oszczędności i skorzystać z używanych rzeczy. Co więcej, standardem okazuje się być system do zarządzania magazynem tzw. WMS. Koszt takiego dedykowanego rozwiązania może wynosić nawet 150 tyś. złotych. Oczywiście, są też rozwiązania abonamentowe, na przykład Baselinker, którego koszt jest dużo niższy, dlatego też jest dobrym narzędziem na start. Ponadto, miesięczne koszty związane z materiałami eksploatacyjnymi wynoszą około 3000 zł brutto.
Zamień koszty stałe na zmienne
Prowadząc własny magazyn jesteś niejako „skazany” na stałe opłaty niezależnie od sytuacji finansowej Twojego biznesu. Wiele branż e commerce charakteryzuje się sezonowością sprzedaży, która może być nie lada problemem, gdy nasza branża ma niską sprzedaż a koszty prowadzenia e-sklepu są wysokie. Rozwiązaniem tej patowej sytuacji jest fulfillment, który zajmie się magazynowaniem i obsługą zamówień w Twoim sklepie i dostosuje cenę do sytuacji firmy w danym okresie. Co to znaczy? W przypadku fulfillmentu płacisz za ilość zamówień oraz magazynowanie towaru, który na ten moment posiadasz. Innymi słowy, jeśli sprzedaż w Twoim sklepie spada, nie zwiększasz ilości towaru, to cena za magazynowanie i realizacje wysyłek również spada. To ogromna oszczędność względem własnego magazynu, w którym niezależnie od sprzedaży płacisz tyle samo. Ma to również duże znaczenie w okresie peaku sprzedażowego, gdy nagle potrzebujemy większej przestrzeni i dodatkowych pracowników. Oferta fulfillmentu jest na tyle elastyczna, że dopasowuję się do bieżącej sytuacji i są przygotowani na tego typu sytuacje. Korzystając z fulfillmentu zamieniamy koszty stałe na zmienne tzn. płacimy za zajmowaną przez nasz towar przestrzeń magazynową oraz procesy wykonywane dla nas (przyjęcie towaru, wysyłka, obsługa zwrotów i reklamacji). Zyskujemy również pewność, że usługi będą wykonywane przez profesjonalistów na najwyższym poziomie. Fulfillment zapakuje Twoje zamówienia zgodnie z Twoimi wytycznymi używając np. logowanych opakowań, specjalnej taśmy, spersonalizowanych bilecików czy zapachu.
Kalkulacja kosztów za fulfillment
Cena za fulfillment będzie się różniła w zależności od rodzaju towaru, który sprzedajesz. Duże gabaryty typu meble wymagają więcej miejsca do magazynowania i koszt ich wysyłki jest również wyższy. Kalkulacja, którą przedstawimy będzie dotyczyła standardowych produktów, które nie mają dużych wymagań względem warunków przechowywania oraz ich wielkość jest również standardowa.
Przykładowa kalkulacja dla 1000 zamówień. Produkt to buty. Przyjmujemy, że 1 zamówienie składa się z 1 produktu.
- Koszt przyjęcia towaru na magazyn wraz z jego przeliczeniem
- Magazynowanie na regałach
- Kompletacja i przygotowanie 1 zamówienia do wysyłki
Średnia kwota dla podanego wyżej zakresu oraz ilości zamówień, to w Mindpack koszt między 5,5-5,9 zł netto za obsługę pojedynczego zamówienia. Policzmy:
1000 x 5,5 zł netto daje nam 5500 zł netto miesięcznie. Jest to koszt całej usługi, który zawiera magazynowanie, kompletacje i wysyłkę zamówień. Do tego kosztu należy doliczyć koszt kartonów oraz koszt kuriera. Te same koszty trzeba doliczać również przy własnym magazynowaniu. Fulfillment z uwagi na skale działania może dodatkowo zmniejszyć koszty zakupu kartonów oraz kosztów kuriera, ponieważ jest w stanie zaoferować klientowi lepszą stawkę.
Rada eksperta – szukaj usługi fulfillment, który pozwala Twojej firmie w okresie mniejszej sprzedaży lub działania w okresie „po sezonie” zmniejszyć koszt miesięcznej faktury. Zamówienia Twojego sklepu internetowego spadają, także warto aby operator się również mógł się do tego dostosować. Nasze centrum logistyczne Mindpack nie posiada czegoś takiego jak minimalny wolumen miesięcznych zamówień. Pozwala to klientowi dopasować koszt obsługi do realnych możliwości.
Podsumowanie
Zróbmy sobie bezpośrednie zestawienie kosztów dla około 1000 zamówień miesięcznie dla sklepu internetowego z butami:
Własny Magazyn vs Fulfillment
- Magazyn o powierzchni około 250-300m2 to orientacyjny miesięczny koszt około 5000 zł netto w zależności od lokalizacji. Brutto daje to kwotę 6150 zł.
- Zatrudnienie 2 pracowników ma umowę o pracę z wynagrodzeniem netto na poziomie 2500 zł to łączny koszt pracodawcy 4122 zł. Przy dwóch pracownikach łączny koszt wynosi zatem 8244 zł.
- Wyposażenie w tym regały, narzędzia, oprogramowanie to koszt nawet 180 tyś na start. Miesięczne koszty związane z materiałami eksploatacyjnymi to około 3000 zł brutto
Daje nam to łącznie ponad 17 000 zł brutto kosztów miesięcznie. Dodatkowo, inwestycja w regały i oprogramowanie na początku w wysokości 180 tysięcy złotych. Jeżeli weźmiemy pod uwagę wyliczenia kosztów fulfillmentu, firma z podobnym wolumenem zamówień jest w stanie miesięcznie zaoszczędzić ponad 10 000 zł brutto. Sam odpowiedz sobie na pytanie czy fulfillment się opłaca.
To idealne rozwiązania dla sklepów internetowych, dla których liczy się czas i zaangażowanie co-founderów w etap rozwoju sprzedaży a nie poświęcanie czasu na kontrolowanie logistyki. Jak widać, w tym przypadku fulfillment wydaje się być rozsądniejszym rozwiązaniem niż własny magazyn z obsługą logistyczną. Po pierwsze, cena usługi, którą oferuje fulfillment jest niższa, a jak wiadomo kwestie finansowe są niezwykle ważne. Po drugie, usługi logistyczne wykonywane przez fulfillment są na wysokim poziomie, a zadowolenie klientów to klucz do sukcesu. Co więcej, korzystanie z fulfillmentu w branży ecommerce pozwala Ci pozbyć się problemów związanych z peakiem sprzedażowym, zatrudnianiem dodatkowych pracowników i organizowaniem większej przestrzeni do przechowywania produktów, gdy na magazynie jest za mało miejsca. Ponadto, zyskujesz czas na działania marketingowe i sprzedaż a usługi logistyczne zostawiasz profesjonalistom. Brzmi wspaniale, czyż nie?
Od bezstresowej logistyki już tylko dwa kliknięcia!
Sprawdź na przykładzie swojej firmy czy usługa fulfillment jest dla Ciebie oraz ile może zaoszczędzić Twoja firma.
Skontaktuj się z nami i weź udział w bezpłatnej konsultacji.